Ahad, 14 Mac 2010

Tema Program

Assalamualaikum. Ahlan wasahlan saya ucapkan kepada semua bembaca blog yang budiman. Memandangkan Blog KRJ Ipoh ini masih baru dan masih belum banyak entri yang disumbangkan serta peranan blog ini sebagai wadah meningkatkan publisiti program-program KRJ. Maka agak molek saya sumbang entri-entri yang pendek-pendek tapi banyak. Selagi mana saya tidak menyerabutkan ia.

p/s : perenggan pertama ini teruk jangan baca :P


Definisi Tema : Persaudaraan dan kasih sayang atas dasar iman dan takwa wahana penyatuan ummah


Saudara saudari pembaca yang budiman


Saya membahagikan tema kepada empat frasa


Bagi frasa 'Persudaraan dan kasih sayang'

Saya suka untuk mengajak sidang membaca agar sama-sama kita menyingkap dan meneliti isi ayat 10 hingga 11 surah Al-hujarat yang mafhumnya;

Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, maka perbaikilah hubungan persaudaraan antara kalian.Dan bertakwalah kepada Allah mudah-mudahan kamu mendapat rahmat. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu merendah-rendahkan kaum yang lain, boleh jadi mereka lebih baik daripada kamu. Dan janganlah perempuan-perempuan memperlekeh perempuan-perempuan yang lain, kerana boleh jadi mereka yang diperlekehkan itu lebih baik daripada mereka. Janganlah saling mencela satu sama lain, dan janganlah saling memanggil dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah panggilan yang buruk (fasik) setelah beriman. Dan barang siapa yang tidak bertaubat, mereka itulah orang-orang yang zalim.


Islam mengajar umatnya untuk berlemah-lembut dan berkasih sayang sesama muslim. Dan bersifat keras terhadap orang-orang kafir yang memerangi kita.


Bagi frasa 'iman dan takwa'

Kalimat iman seperti mana dalam Syarh As-Sunnah: "iman adalah Aqidah (keyakian) dalam hati, ucapan pada lisan dan amal perbuatan oleh anggota badan, bertambah dengan ketaatan dan berkurang dengan kemaksiatan."


Seorang ulama salaf, Imam Muhammad bin al-Husain al-Jurri rahimallah mengatakan: "Katahuilah, semoga Allah s.a.w memberi rahmat kepada kami dan anda, bahawa sesuatu yang diyakini oleh para ulama umat Islam adalah, bahawa iaman itu wajib bagi setiap makhluk, yaitu membenarkan dengan hati, mengakui dengan lisan dan mengamalkannya dengan anggota badan.Dan ketahuilah, bahawa ma'rifat (mengenal Allah) dengan hati dan membenarkannya tidak cukup, kecuali jika disertai dengan pengakuan (ucapan) lisan dan ma'rifat/keyakinan hati, dan ucapan tidak sah kecuali apabila dibuktikan dengan amal nyata anggota badan. Bila ketiganya (keyakianan hati, ucapan dengan lisan dan amal anggota badan) terpenuhi, maka ia disebut mukmin.


Kesimpulannya iman adalah Aqidah (keyakianan) yang sahih berteraskan Alquran dan As-Sunnah dan pengabdian yang mutlak kepada Allah yang juga berpandukan Alquran dan As-Sunnah.


Untuk menerangkan tentang takrif kaliah takwa mari kita lihat surah Al-Imran ayat 102-105;

Wahai oarng-orang yang beriman! bertakwalah kepad Allah dengan sebenar-benar takwa, dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan islam. Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali Allah, dan janganlah kau bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu sedang dahulu kamu saling bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hati kamu, sehingga dengan kurnia-Nya kamu menjadi bersaudara, sedangkan ketika itu kamu berada ditepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu darinya. Demikian, Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk. Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh berbuat makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang bercerai berai dan berselisih setelah sampai kepada mereka keterangan yang jelas. Dan mereka itulah orang-orang yang mendapat azab yang berat.


Secara literal takwa bermaksud takut atau memelihara.
Sayidina Ali karamallahuwajhah mengatakan: "Takwa adalah takut kepad Rabbul Jalil, beramal dengan alquarn yang diturunkan, reda dengan pemberian sedikit, bersedia untuk hari akhirat."
Ibn 'Ataillahr.a. berkata: "Takwa itu ialah zahir dan batin. Takwa zahir dengan menjaga batas syariat, dan batin dengan menjaga hati dan niat yang ikhlas."
Kesimpulannya sepertimana yang dikatakan oleh Hasan r.a. "Orang yang bertakwa ialah orang yang menjauhi perkara yang diharamkan oleh Allah dan melaksanakan apa-apa yang diwajibkan oleh Allah kepada mereka.
Frasa kata 'wahana' pula
Boleh difahami sebagai satu-satunya jalan, sebagai satu-satunya penyelesaian dan cara.
Sedangkan 'penyatuan ummah'
Tidak boleh dirujuk kepada yang selain daripada ummat Islam keseluruhannya. Di dalam Islam tidak dibenarkan sama sekali tafarruq (perpecahan). Benar tidak mungkin kita semua sama, sama pemikirannya, sama fikrahnya, sama manhajnya dan sama pendekatan serta cara. Kita dibenarkan ikhtilaf (perbizaan pendapat) selagi mana berteraskan Alquaran dan As-sunnah tetapi dilarang keras tafarruq (berpecah belah). Jika Allah kehendaki pastinya dijadikan semua manusia itu sama. Tetapi telah sunatullah manusia itu berbiza dan akan tetap berbeza. Sesungguhnya Allah menjadikan kamu berbeza-beza supaya berkenal-kenal. Allah tidak memandang kepada zahiriah kamu tetapi Allah memandang hati kamu dan perbuatan kamu.
Kapan pun kita tetap akan berbeza. Tetapi kenapa tidak kita dekatkan jurang perbezaan. Hentilah berbalah nyinsinglah lengan dan buatlah kerja, suruh kepada yang makruf dan tegahlah dari yang mungkar. Kenapa tidak kita tidak memilih untuk menjaga bunga-bunga ukhuwah yang dibajai iman dan takwa. Supaya ia tetap mekar di tepi-tepi jalan kita menuju hala tuju yang satu, Allah. Kenapa tidak kita memilih untuk bersatu dalam apa yang kita sama-sama bersepakat, dan berpeganglah apa yang kita yakini selagi belum kita bersepakat.
R a s i o n a l n y a persaudaraan dan kasih sayang atas dasar iman dan takwa adalah satu-satunya cara bagi menyatukan ummah lantaran hanya ukhuwah yang berteraskan iman dan takwa sahajalah yang mampu menghindari perpecahan dan persengketaan.
U K H U W A H F I L L A H

Tiada ulasan:

Catat Ulasan