Rabu, 10 Mac 2010

Objektif Program Ukhuwah Remaja


‘Program Ukhwah siri I’ merupakan program yang buat julung kalinya melibatkan remaja-remaja yang dijemput dari organisasi dan institusi yang berbeza. Mereka yang terlibat adalah ahli-ahli Kelab Remaja JIM (KRJ), remaja muslim berbangsa cina dari Persatuan Cina Muslim( MACMA) dan para pelajar Asrama Anak Yatim Darussalam, Simpang Pulai dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Perka (JAIP). Meskipun begitu, para remaja secara umumnya di alu-alukan untuk menyertai program ini. Dengan izin Allah, mudah-mudahan dapat memenuhi objektif sebagaimana di bawah.

OBJEKTIF

1. Merapatkan ukhuwah antara ahli-ahli Kelab Remaja JIM (KRJ), remaja muslim berbangsa cina dari Persatuan Cina Muslim( MACMA) dan para pelajar Asrama Anak Yatim Darussalam, Simpang Pulai.
2. Memberi kesedaran bahawa agama Islam bukan milik sesuatu bangsa sahaja.
3. Memberi kesedaran pada peserta peri penting nya bersyukur kerana ada juga rakan-rakan yang tidak dapat kasih saying dari ibu /bapa.
4. Melahirkan kesedaran tanggungjawab untuk menjadi agen perubahan yang baik dengan mempamir ciri-ciri kepimpinan yang mulia dan berakhlak.
5. Melatih dan membina skil kepimpinan remaja KRJ i supaya dinamik, inovatif dan memenuhi syarat-syarat Islami.
6. Memberikan persedian kepada para remaja mad’u untuk menjadi da’ie pada masa hadapan.
7. Memmantapkan kefahaman Tauhid remaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan